Jaký je rozdíl mezi firemním a klientským časopisem? Jaký je rozdíl mezi časopisem a novinami?
Rozdíl je v cílové skupině, pro kterou je časopis primárně určen. Pokud firma cílí na své zákazníky, ať už stávající nebo potencionální, hovoříme o klientském časopisu. Naproti tomu firma, která chce oslovit nebo informovat své vlastní zaměstnance (má jich tisíce), vydává firemní časopis nebo noviny. Rozdíl mezi časopisem a novinami je čistě technický. O časopisu hovoříme nejčastěji, pokud použijeme při dokončujícím zpracování některou knižní vazbu. Většinou je to vazba lepená nebo šitá. Jednoduše časopis vypadá lépe než noviny. Naproti tomu firemní nebo klientské noviny jsou převážně vyráběny ve větších nákladech a co nejlevněji. Použije se nižší gramáž nenatíraného papíru, větší formát a ve většině případů se nepoužije žádná knihařská vazba. Samozřejmě jde to i jinak. Nové designové trendy stírají rozdíly. Design a kreativita lidí totiž nemají hranice:-).
K jakému účelu firemní časopisy slouží? Proč jsou tak populární?
Firemní časopis může mít čistě informativní, vzdělávací nebo zábavnou formu, respektive obsah. Firemní magazín se zároveň může stát vyhledávaným zpestřením v daném oboru. Například firemní časopis Bublinky českého výrobce vířivek USSPA se postupem času stal ikonou mezi lifestylovými časopisy. Už to není „jen“ klientský časopis, ale jeho ambice i zásah jdou dál. Časopis dokázal oslovit i jiné čtenáře, než jen zákazníky této společnosti.
Kdo firemní/klientský časopis nebo noviny vydává?
Firemní časopis vydává přímo konkrétní společnost. Redakční činnost může mít firma buď svou interní, nebo si může redakční práce zadat profesionální externí redakci/agentuře. Firemní časopisy, magazíny a noviny jsou periodické tiskoviny vydávané konkrétní společností, která chce oslovit své stávající nebo budoucí zákazníky. Grafická úprava nejčastěji kopíruje firemní design. Časopis by měl vycházet nejméně jednou v roce. Firemní magazín může, ale také nemusí být registrován. Pokud je registrován, dostane ISSN kód.
Co je ISSN a k čemu slouží?
ISSN (International Standard Serial Number) je číselná kombinace, kterou se identifikuje dané periodikum. Kódy ISSN jsou uloženy v databázi mezinárodního registru. ISSN používají instituce knihoven pro katalogizaci časopisů a magazínů a slouží pro vygenerování čárového kódu.
V jakém nákladu se nejčastěji tiskne firemní/klientský časopis/noviny?
Náklad firemního tisku není nijak definován, takže může být vydáván v počtu několika kusů, nebo vychází v řádech tisíce kusů. Dle nákladu se pak rozhoduje, jaká tisková technika bude použita pro výrobu. Ofsetový tisk je používán u nákladů, které přesahují tisícové náklady, oproti tomu digitální tisk se využívá v menších nákladech v řádech stovek kusů. Firemní nebo klientské noviny jsou pak většinou tištěny ve velkých, až desetitisícových nákladech.
Musí mít tyto klientské tiskoviny tiráž?
Tiráž by měla mít každá periodická tiskovina. Údaje v ní uvedené jsou informace jako název, četnost (periodicita), označení mutace, místo vydání, číslo a datum vydání, evidenční číslo ISSN periodického tisku. Případně pak redakce, jazykové korektury, překlady, grafik, fotograf a tiskárna.
Jak a kdo připravuje data na klientský magazín?
Tisková data se připravují zcela totožně jako pro ostatní časopisy a magazíny. Často si připravuje data k tisku přímo firemní zákazník, resp. jeho marketingové oddělení, a my jako odborný garant data zkontrolujeme, popř. upravíme. Druhý způsob je, že společnost má externí profesionální firmu na DTP práce a ti pak sází i magazín. Naše tiskárna nabízí kompletní výrobu firemního nebo klientského časopisu včetně designu a sazby, které nabízíme pod službou DTP práce. Klientovi zajistíme grafické návrhy, sazbu, tisk a kompletní dokončující zpracování včetně rozesílky dle rozdělovníku na dané adresy.
Do jaké soutěže mohu svůj klientský/firemní magazín přihlásit?
Firemní časopisy mají také své soutěže, ve kterých se naši klienti pravidelně umísťují na předních pozicích. Zlatý středník a Fénix jsou prestižní soutěže, kde lze poměřit síly mezi vaším firemním tištěným médiem a médiem jiných firem.
V jaké časové periodicitě klientské časopisy vycházejí?
Firemní časopisy mají i různou periodicitu. Mohou byt měsíčníky, čtvrtletníky nebo občasníky.