I takové zboží jako je tiskovina má své trendy. Tím nejnovějším je tzv. Print-on-Demand = tisk na zakázku. To znamená tisknout to co opravdu (s)potřebuji, netisknout na sklad a eliminovat riziko špatně odhadnutého a následně neprodejného nákladu (děje se často u knižních vydavatelství) nebo u výrobních společností firemní katalogy pozbývají platnosti a jsou na vyhození (např. změny zákonných norem, specifikace produktů, získané certifikace, upravené ceny a sazby DPH, nové produkty, kontakty,…).
Ukažme si na příkladu:
Kalkulace na 200 ks katalogů/knih z digitálního tisku – 150 Kč / ks
Kalkulace na 500 ks katalogů/knih z digitálního tisku – 120 Kč / ks
Kalkulace na 1000 ks katalogů/knih z ofsetového tisku – 100 Kč / ks
Kalkulace na 2000 ks katalogů/knih z ofsetového tisku – 80 Kč / ks
Zákazník se dle ceny za ks rozhodl se pro něj nejvýhodnější náklad 2000 ks za 80 Kč / ks = 160 000 Kč. Špatně odhadl náklad a prodal/užil pouze 1200 ks.
Kdyby vytiskl 1000 ks ofsetem, následně 200 ks digitálně, zaplatil by 130 000 Kč a ušetřil tak 30 000 Kč.
Kdyby prodal 1500 ks, obě varianty by jej vyšly nákladově stejně.
Pokud prodal mezi 1500 – 2000 ks, zvolil náklad správně.
Pokud prodá více než 2000 ks, může se rozhodnout pro dotisk. Trh už je ale knihou/katalogem naplněn a stačí menší náklad menšího náklad. Ten je sice kusově dražší, ale zákazník „vyždímá“ potenciál knihy/katalogu na maximum.
Do výše uvedeného modelu dále nezapočítáváme nižší náklady na skladovací prostory pro menší náklady; méně peněz vázaných v tiskovinách = lepší cashflow,…, které vhodnost Print-on-Demand jen podtrhují.