Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics na anonymní bázi a cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


inzerát pracovnice knihárny 

inzerát zahraniční obchod 


 
 

Tisk plakátů

 
 

Reklamní plakáty jsou bezesporu jedny z nejstarších typů tiskovin. Jejich historie sahá do starého Egypta nebo Řecka. První tištěné černobílé plakáty, převážně textové, se používají od 15. století. V Anglii v 17. století upoutávaly papírové plakáty pozornost například na představení divadelních her Williama Shakespeara. Největší rozmach však výroba plakátů zaznamenala až v 19. století, což souviselo s rozvojem tiskařské techniky litografie. Umělci, malíři té doby byli vlastně prvními grafiky reklamních tisků. Všichni známe českého malíře Alfonse Muchu, který proslul svými secesními plakáty z přelomu 19. a 20. století. Jeho plakáty byly malá umělecká díla. Další významným obdobím českého plakátu byla šedesátá léta 20. století. V té době vznikaly krásné filmové plakáty, které jsou předmětem mnohých uměleckých sbírek. I v dnešní digitální době je tvorba plakátů svébytným propagačním nástrojem.

 
 

Jsme připraveni - v případě dotazů či poptávek nás neváhejte kontaktovat.

 
 

Časté dotazy

 
 

Plakáty na míru aneb jak vytisknout plakát?

Papírové plakáty (postery) jsou pro zadání do tiskárny velmi jednoduché, ale i tak je potřeba dát si pozor a nezapomenout na základní parametry této tiskoviny.

  1. formát (nejčastější je tisk plakátu A1, tisk plakátu A2, levný tisk plakátů A3 nebo velké formáty jako např. A0)
  2. druh a gramáž papíru (např. křída lesklá 130g, plakátovací reflexní 80g žlutý/zelený/oranžový)
  3. náklad (digitální tisk do 300 ks v menším formátu A3 je ekonomicky výhodnější; tisk plakátů levně ofsetovou technologií lze v řádech stovek ks a výše)
  4. barevnost tisku (v 99 % je to jednostranný plnobarevný tisk CMYK, tj. 4/0, zcela výjimečně se používají i speciální barvy PANTONE, nebo se tisknou černobílé plakáty na probarvené papíry)
  5. zušlechtění (ve speciálních případech např. laminování, UV lak, horká/slepá ražba, lakování, výsek atd.)
  6. balení (balení buď do papírových tvrdých přepravních tubusů (vyšší cena), nebo volně položené a řádně zabalené na paletě)
  7. požadovaný termín expedice a způsob dopravy

Jaký papír je nejlepší pro tisk plakátů?

U plakátů volba papíru závisí na použití. Pokud budou lepeny na výlepové plochy, je lepší použít papír 100 – 150g, aby lépe kryl plakáty pod ním. Pro plakátový kalendář je dobré použít materiál 200 – 250g, vypadá to důstojněji. Stále častěji se používá nenatíraný reflexní papír v různých barvách (zářivě oranžová, zelená atd.), na který se pak tiskne pouze černá barva.

Hraje náklad roli? Při jakém množství se mi vyplatí tisk na ofsetu nebo na digitálu?

Ano, obecně se udává, že do 500 archů je ekonomicky výhodnější digitální tisk. Chcete-li vytisknout plakáty levně při vyšších počtech (tisíce až desetitisíce), doporučujeme tisk ofsetem. Volba technologie také závisí na formátu plakátu. Nejrozšířenější levné tonerové digitální tiskárny jsou převážně do formátu SRA3. Takže pokud někdo chce 200 ks A1 plakátů, často se stále použije ofsetová technologie. Velkoformátové plakáty A0+ se pak tisknout na velkoformátových ofsetových strojích (B0+) nebo na digitálních tiskových plotrech. Levné plakáty tudíž lze vyrábět při optimálních formátech, standardních materiálech a hlavně na vhodných tiskových strojích v závislosti na nákladu.

Jaké to je s barevnou stálostí ve venkovním prostředí?

Záleží na tom, jak dlouho budou plakáty plnit svojí informativní funkci. Pokud potřebujeme plakát na hudební koncert, který se uskuteční v řádu týdnů nebo měsíců od tisku, nemusíme si se stálostí barev lámat hlavu. Samozřejmě, pokud chceme, aby nám plakát vydržel ve venkovním prostřední několik měsíců a je léto, potřebujeme použít speciální UV barvy, které jsou odolné vůči slunečnímu světlu. Případně si můžeme nechat ošetřit tiskovinu UV lakem, který má stejnou funkci jako UV barvy. Naše ofsetová a digitální tiskárna H.R.G. disponuje jak konvekční, tak UV tiskovou technologií a záleží jen na klientovi, jak chce vlastní plakát vytisknout.

Jaké existují druhy plakátů?

Obsahově dělíme plakáty na plakát typografický, který obsahuje jen text, a plakát grafický, který je doplněn také o grafický obrázek. Rozdělit je můžeme i dle použité tiskové technologie. Pak rozlišujeme plakáty na ofsetové, tištěné digitální technologií nebo uměleckým knihtiskem. Z hlediska účelu se jedná o reklamní plakát, informativní či dekorativní plakáty na zeď. Takové malonákladové plakáty na stěnu či plakáty na dveře se tisknou na digitálních plotrech. 

Jaký je formát plakátů?

Nejčastější formát plakátů je formát A2 (420x594mm) a formát A1 (594x841mm), který tvoří většinu zadaných zakázek. Další běžné formáty jsou formát A3 (297x420mm) nebo digitální formát SRA (330x450mm). Velkoformátové plakáty do kin jsou ve velkém formátu A0 (841x1189mm) nebo větší. Tisk velkých plakátů však zvládneme na standardní materiál v šíři až 135cm a libovolné délce. To každá tiskárna plakátů neumí;-)

Jaké se balí plakáty pro rozvoz?

Balení plakátů je specifické, protože velké plakáty se nesmí ohýbat ani jinak mechanicky poničit. U nás v tiskárně používáme dva způsoby balení. Nejlevnější varianta je umístění volně na paletu ve výsledném formátu. Takto se může zabalit až tisíce plakátů. Nevýhodou je špatná manipulace s paletou. Musíte vlastnit paletový vozík a mít spousty skladovacího místa. Tento způsob balení funguje u vyšších nákladů s jedním druhem. Pokud máme menší náklady a různé druhy motivů resp. druhů plakátů, je lepší balení do papírových tubusů. Všichni je známe ze školních lavic, kdy nás učitel zeměpisu poslal pro nástěnné mapy do kabinetu.J V tomto ochranném obalu plakáty přežijí skoro jakoukoliv dopravu. Pak nezáleží, hledáte-li tisk plakátů Praha nebo tisk plakátů Brno. Nicméně nevýhodou je vyšší cena, kterou musí klient na nákup těchto tubusů vynaložit.

Je billboard plakát?

Záleží na nás, jestli budeme považovat billboard za plakát 21. století. Nicméně billboard se skládá z několika tištěných částí (nejčastěji ze 6), které se spojí až při finální aplikaci na venkovní billboard. Tato tiskovina se vždy tiskne UV barvami, aby se zachovala barevná stálost.

Jak vytvořit plakát?

Grafický návrh plakátu si dnes s trochou šikovnosti udělá každý sám. K vytvoření plakátu už není zapotřebí vlastnit drahý software, protože se nabízí intuitivní tvorba plakátů online. Ani jednoduchá mobilní aplikace či pokročilejší program na tvorbu plakátů však ještě nezaručují úspěch. Příprava tiskových podkladů má své technické zákonitosti (spadávka, barevnost CMYK nebo Pantone, rozlišení atd.), jejichž podcenění může rychlý tisk plakátů zmařit. Kromě toho velmi záleží na výtvarném a typografickém cítění autora. Chcete-li mít jistotu, že váš plakát skutečně zaujme, neváhejte využít služby našeho kreativního DTP studia.

Záleží na rozlišení vytvořeného návrhu/dat pro tisk posteru?

Samozřejmě záleží, ale ne tak moc jako u jiných tiskovin. Výhoda je totiž ta, že na plakát se nejčastěji díváme z větší vzdálenosti (naše oko je hodně nedokonalé) a proto není nutné použít tak velké rozlišení. Nejčastěji se používá rozlišení 100 DPI. Nicméně i rozlišení 70 nebo 50 DPI bude v mnohých případech postačující. Billboardy se tisknout s rozlišením 30-50 DPI.

Lze se ještě dnes setkat s tiskem plakátů knihtiskem?

Knihtisk je stára technologie tisku a v Čechách stále existují tiskárny, které ji používají. Jsou to převážně malé tiskárny, které se specializují na umělecký tisk. Každý, kdo chce vytisknout plakát knihtiskem, pak musí počítat s vyšší cenou za tisk a s jinou přípravou dat. Každá takováto umělecká tiskárna má své pravidla a zadavatel se musí domluvit na vytvoření dat. U nás v tiskárně H.R.G. máme své vlastní malé Muzeum tisku, kde cca dvakrát za rok, při dni otevřených dveří, tiskneme knihtiskem plakáty na ukázku.

 

 
 

Kontakty

 

S tiskem plakátů vám rádi pomohou:

Ladislav Klement

Ladislav Klement

obchodní zástupce
602 648 782
ladislav.klement@hrg.cz

Robin Smrček

Robin Smrček

obchodní zástupce
461 552 525, 606 603 451
robin.smrcek@hrg.cz